Pages

Selasa, 07 Juni 2011

Membuang Virus di Komputer

Perlu kita ketahui bersama bahawa virus adalah sebuah program yang dibuat dengan disertakan berbagai macam perintah, ada perintah delete, copy, rename, blocking, ganti sementara dan banyak lagi.

Sering kita jumpa adanya file “autorun.inf ” pada flashdisk kita itu tandanya bahawa flashdisk kita sudah terkena virus, cuba hapus filenya, jika dalam masa tidak terlalu lama muncul kembali itu tandanya komputer tersebut sudah terkena virus. Mengapa file tersebut sudah kita hapus namun masih muncul lagi???? IYA…jawapannya kerana perintahnya masih bekerja belum dimatikan, sehingga pada saat kita menghapus file tadi secara automatik program virus yang sudah masuk ke dalam system akan menggandakan kembali.

Bagaimana Caranya Mematikan Perintah Virus tersebut dengan Cepat???

Jawabannya ada di file AUTORUN.INF, kenapa bisa begitu?? IYA, dengan file tersebut kita boleh mengesan dan menjumpai tempat dan lokasi file-file perintah yang dibuat oleh virus pada registry. Caranya Sbb :

Buka file Autorun.ini tersebut lalu perhatikan text yang ada di dalam contohnya seperti ini :
[Autorun]

Shelexecute=%ise32.exe%

Atau

[AutoRun]

open=%ise32.exe%

shellexecute=%ise32.exe%

shell\Auto\command=%ise32.exe%

Pada text tersebut kita perhatikan bahawa ada text yang berakhiran exe iyaitu service.exe ini adalah nama file virus yang akan atau sudah bekerja di system komputer.File inilah yang harus kita cari didalam registri lalu kita matikan.


Klik Start kemudian tekan run taip REGEDIT maka akan muncul registri editor, arahkan tetikus pada my computer lalu klik sekali agar proses search boleh menyeluruh.
Klik edit>find> lalu taip nama file yang ada di dalam text autorun tadi ( contoh : service.exe, tati.exe, isa32.exe, recycler.exe dll.
Jika searchnya berhenti pada satu file/perintah ( Contoh : HKEY_USERS\S-1-5-21-527237240-2052111302-839522115-1003\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MountPoints2\{9bc849ac-6d5f-11dc-b18f-00016ccdd524}\Shell\AutoRun\command\ise32.exe ) terus tekan butang delete saja untuk mengapus file tersebut lalu tekan F3 untuk melanjutkan pencarian. Lakukan hal yang sama hingga semuanya terhapus sampai tanda finish.
Lalu cuba hapus file autorun.inf dan file virusnya yang ada di flashdisk atau di drive c atau d perhatikan apakah file tersebut kembali atau tidak. Jika tidak bererti kita telah berhasil mematikan perintah virus pada komputer kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar